Pasman Stichting
Doe wel en zie niet om

Logo Pasman Stichting

Pasman en de Kop van Overijssel

Jan Pasman is geboren in Steenwijk waar hij ook zijn actieve leven aanving in de onderneming (export slagerij), die zijn vader had opgericht. Na zijn zakelijke activiteiten was hij zeer actief in de paardensport (zie historie).

In de doelomschrijving van de Pasman Stichting staat specifiek vermeld, dat een deel van de giften moet worden besteed aan projecten in de kop van Overijssel. Gevolg gevend aan deze wens van de oprichter heeft de Stichting in het verleden meerdere malen giften geschonken ter bevordering van de paardensport voor gehandicapten in Steenwijk en omgeving. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van de Pasman manege.

Ruim 10 jaar geleden werd bekend dat de Pasman manege moest worden verplaatst naar een andere plek in Steenwijk omdat deze de groei van een bedrijf in de weg stond. Dit was geen makkelijk proces maar heeft uiteindelijk ertoe geleid dat een nieuwe manege is gebouwd op een andere locatie. De Pasman Stichting heeft daaraan een belangrijke bijdrage geleverd.

De nieuwe manege is op 2 september 2016 feestelijk geopend in het bijzijn van de loco-burgemeester, Luc Greven, het bestuur van de manege, de voorzitter van de SHCT (Stichting Hippisch Centrum TUK) en van Stichting STAP (Stichting Aangepaste Paardensport voor Gehandicapten). De opening vond plaats in het bijzijn van het bestuur van de Stichting. Bestuurslid Prof. Mr Jaap de Hoop Scheffer heeft in zijn speech uitvoerig de hippische achtergrond van de oprichter Pasman belicht.

Hieronder een foto impressie van dit belangrijke evenement waaraan de Stichting volgaarne zijn steun heeft verleend.