Pasman Stichting
Doe wel en zie niet om

Logo Pasman Stichting

Pasman Leerstoel

De Stichting heeft de laatste 20 jaar een traditie opgebouwd in het sponsoren van een Leerstoel op het gebied van toegepast wetenschappelijk onderzoek in de levenswetenschappen.

Pasman Lezing bij het Alzheimercentrum van Amsterdam UMC (2018)
Op zaterdag 15 december 2018 vond de eerste Pasman Lezing plaats bij het Alzheimercentrum van Amsterdam UMC, locatie VU. Deze publiekslezing werd gehouden door Professor Wiesje van der Flier en een tweetal andere kundige sprekers op dit terrein. Zij gaven een inkijk in de stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek rondom Alzheimer. De lezing was druk bezocht.

Tweede Pasman Lezing op 14 december 2019 bij het Alzheimercentrum van Amsterdam UMC
Op zaterdag 14 december 2019 vond de tweede Pasman Lezing plaats bij het Alzheimercentrum van Amsterdam UMC, locatie VU. Deze publiekslezing werd gehouden door Professor Wiesje van der Flier en twee andere kundige sprekers van het VUMC. Zij gaven een toelichting op de stand van zaken van het onderzoek naar Alzheimer, de oorsprong en eerste hersenveranderingen en wat te leren is van ouderen zonder dementie. De lezing was wederom goed bezocht.

Pasman Leerstoel vrije Universiteit Amsterdam (2015 t/m 2019)
In 2015 wordt door de Stichting voor 5 jaar de Pasman Leerstoel aan de Vrije Universiteit Amsterdam gefinancierd.

Prof. Wiesje van der Flier (foto) is op deze Leerstoel benoemd op 23 september 2015. Zij is verbonden aan het VUmc Alzheimer Centrum. De onderzoeksopdracht luidt “determinanten van cognitieve achteruitgang leidend tot dementie”. De Stichting wens haar veel succes toe met haar onderzoek.

Foto: receptie benoeming Prof. Van der Flier, 23 september 2015 met Prof. Philip Scheltens en een vertegenwoordiging van het bestuur van de Pasman Stichting:
vlnr: Willem Stevens, Alja Tuininga, Philip Scheltens, Wiesje van der Flier, Loek Winter en Ciel Stevens.

Pasman/Prof. J. Roos Leerstoel ICIN (2010 t/m 2014)
In 2014 werd door de Stichting voor 5 jaar de Pasman Leerstoel aan het interuniversitair Cardiologisch Instituut (ICIN) financieel mogelijk gemaakt. Prof. Dr. Jeroen Bakker werd op deze Leerstoel benoemd. De onderzoeksopdracht luidde: onderzoek in het cardiovasculaire veld.

Pasman Wisselleerstoel Vrije Universiteit Amsterdam (1997 t/m 2001)
Deze stoel is onder meer bekleed door Dr. Peter Stern (University of Manchester, UK), Dr. David Curiel (Washington, School of Medicine), Dr. Frederick Poulin (cardiologist, Portland, ME, USA) en Dr. James Zwiebel (Georgetown University, Washington DC, USA)..

Pasman Leerstoel Rijksuniversiteit Utrecht (1998 t/m 2006)
In 1996 werd de Pasman Leerstoel gecreëerd voor 5 jaar met een verlenging van 5 jaar. Prof. Dr. Norbert M. van Hemel werd op deze Leerstoel benoemd. De onderzoeksopdracht luidde: coronair flowmeting bij pacemaker patiënten – klinische hartstimulatie.

Pasman Leerstoel Vrije Universiteit Amsterdam (1995 t/m 1998)
In 1995 is de eerste Pasman Leerstoel gecreëerd ter bevordering van het hartonderzoek.